mi se spunea blondi

a la maniere de emile zola

In Jurnal de zi cu zi on Noiembrie 20, 2011 at 21:11

iată un articol de minim interes pentru cei negurmanzi. scris in maniera lui zola, atunci cînd lucra la romanul în pîntecele parisului.

aseară mi s-a făcut o poftă nebună de ceapă roșie. cum anticipasem această poftă încă de vineri, am achiziționat de la aprozarul de pe strada carpaților, 2 bucăți de ceapă roșie. l-am întrebat în prealabil pe vînzător cum e ceapa. el s-a scuzat spunînd că nu mănîncă ceapă niciodată. e prima persoană pe care o aud spunînd acest lucru.

am cumpărat cu toate riscurile cele două cepșoare medii, roșii, lunguiețe, de o mărime potrivită. și aseară m-am năpustit în bucătărie, am luat o ceapă, am tăiat-o inele nu foarte subțiri, am amestecat-o cu sare, ulei și oțet și … nu am putut mînca decît maxim jumate, pentru că pișca îngrozitor de tare. iar eu mănînc picant. ustura atît de tare, încît nu mai simțeai niciun fel de alt gust. și a trebuit sa arunc salata, mulțumindu-mă cu o felie de pîine și tăind o roșie pe care am mîncat-o, pentru a-mi domoli arsurile din stomac.

azi am repetat experiența, sperînd într-o magie care să transforme cea de a doua ceapă roșie într-una dulce. hocus pocus. tăiat repede ceapa, inele groase, pus ulei, scăpat cam mult oțet, sare după ochi, amestecat, luat felia de pîine și atacat. magie reușită. ceapa roșie, înecată docil în vreun sfert de litru de oțet, s-a dovedit a avea un savuros gust dulce. iami. gospodină desăvîrșită ce sunt.🙂

cu acest prilej mi-am adus aminte de feliile de pîine neagră unse cu untură, presărate cu sare, boia și felii de ceapă roșie pe care le mîncam în copilărie  la bunica. precum și de pîinea prăjită, frecată cu usturoi, cu care ne înfruptam după ce ne plimbam cu mama pe dealul melcilor.

satisfăcută dpdv gastronomic, ușor nostalgică, mi-am luat cana de ceai și am privit în liniște praful de zăpadă, aidoma zahărului pudră, care se cerne domol.

Lasă un răspuns

