mi se spunea blondi

firenze – teribilita

In Jurnal cultural on Noiembrie 3, 2011 at 20:42

„- sanctitatea voastră arată bine azi.

– nu atît de tare, spuse paul, prefăcîndu-se că vorbește în șoaptă. o să dezamăgești consiliul cardinalilor. ei m-au ales doar pentru că m-au crezut pe patul de moarte. dar papalitatea îmi prinde bine și o să trăiesc mai mult decît ei toți.”

*

în 1995 am fost prima dată de-adevăratelea în italia. am văzut veneția, rimini, ravena și florența. florența m-a copleșit. am plecat dis de dimineață de unde eram cazați, am parcurs un drum de cîteva ore bune, am ajuns în florența destul de obosiți și acolo am avut o listă luuungă de obiective turistice, care trebuia neapărat văzute. drept pentru care, alergînd haotic dintr-o capelă într-un dom, încercînd să încurgităm rapid informații despre bresle, florentini, familia de medici, papi, statui și arhitectură, n-am înțeles absolut nimic și am rămas cu o senzație de carusel nebunesc, de caleidoscop haotic și atît. din cauza cantității enorme de cunoștințe, nu am reușit decît să percep obiectivele turistice ca fiind – iertată fie-mi ignoranța – o sumă de bolovani cu valoare istorică și culturală.

ei bine, terminînd de recitit agonie și extaz, începînd să iubesc florența împreună cu unul din cei mai de seamă florentini, michelangelo buonaroti, am realizat brusc că vreau neapărat să îl văd pe david, pieta, capela de medici, domul din florența. nu în goană, ci în liniște, analizînd, simțind, admirînd, iubind. înțelegînd cum ‘‘michelangelo nu își omora timpul, însă timpul îl omora pe el. se rostogolea pe toată lungimea patului prato arzînd de febra marmurii, dorindu-și să aibă în mînă dalta și ciocanul, să pătrundă piatra cristalină în timp ce praful acru de marmură i se aduna în nări.”

și, parafrazînd-o pe clarissa, una din iubirile lui michelangelo, florența e pe drumul către oriunde. eventual chiar către roma, unde se poate continua cu capela sixtină…

Lasă un răspuns

