mi se spunea blondi

pentru Cristina – a omeni, omenie

In Jurnal de zi cu zi on Septembrie 8, 2011 at 13:54

a da nu are nicio legătură cu cît ai.

iar cît ai, e o noțiune absolut relativă, care depinde doar de un anume sistem de referință. cei mai mulți dintre noi au și consumă într-un an cît o familie de somalezi într-o viață. deci, în raport cu familia respectivă noi avem extrem de mult.

evident că, dacă ne raportăm la miliardarul abramovici, noi devenim subit familia de somalezi.

a da nu are nicio legătură cu cît ai.

ne place nouă să ne găsim această scuză genială care funcționează în general fără greș: atunci cînd o să am mult mai mult (ce înseamnă asta???), voi da fără nicio problemă. în acest fel, în mintea noastră, ne socotim potențiali generoși. chiar dacă acest lucru nu se întîmplă acum și are mari șanse să nu se întîmple niciodată. de generozitate vorbesc. de fapt, în momentul în care vom avea mai mult, vom vrea o mașină mai mare, pe care o să ne-o luăm cu bani puțin peste buget (deci iar nu vom mai avea suficienți). vom vrea o casă (nu foarte mare, dar totuși casă) cu o curte (nu foarte mare, dar totuși curte), pentru care ne vom îndatora din nou și iar nu vom avea de unde să dăm.

adică, teoretic vrem tot timpul să dăm, suntem dispuși, dar dacă nu avem suficient… și, enough is never enough. deci, probabil că nu vom da nimic niciodată, dar doar pentru că nu am avut, nu că nu am fi avut această intenție onorabilă, dar (mai) niciodată pusă în practică.

într-o confruntare personală acută cu această problemă (remember postul din portugalia, în care spuneam cum număram pînă la ultima pițulă și știam cu o exactitate de ceas elvețian cît însumează pumnul de monede care zdrăngăneau în geantă), am început să dau și să cheltui, cînd bunul simț (a se citi zgîrcenia ancestrală) mă îndemna să pun bani la ciorap, că nu se știe niciodată. și am constat că îmi iese treaba asta și chiar mă amuză. problema nu e însă total rezolvată, pentru că, atunci cînd cineva îmi cere sau mă obligă să dau, reacționez ca un cactus.

și mai e și acțiunea de a da, urmată apoi de tendința de a superviza care este drumul pe care îl iau banii dați de mine (oare se duc pe alcool? pe țigări?? pe droguri???)

păi dacă am dat, ce treaba mai am eu pe ce se duc. am fost de acord să mă desprind de ei. ce mai contează pentru mine unde sunt??

a da nu are legătură cu cît ai. nu are legătură cu un moment anume și în niciun caz cu o balanță a conturilor.

eu am plecat din curtea unor oameni care mă găzduiseră și mă hrăniseră (deși mă vedeau doar a doua oară) cu cele mai bune roșii din grădină și cu o sticlă de vin din beci. date de ei. pentru că știu să omenească…

a omeni – nu vi se pare un cuvînt super tare? cînd l-ați folosit ultima oară?

lucrul care mă bucură și îmi dă încredere în capacitatea personală de a surmonta toate impedimentele (cineva știe de ce ;)) este că nu îmi doresc casă. să le dea dumnezeu sănătate părinților care mi-au dat ce-mi trebuie. nu vreau vilă cu piscină și cu curte (cucu vilă), nu vreau mașină bengoasă, motorul e doar puțin cam înalt și cam greu, dar altfel e fain. nu vreau credite care să-mi plătească o bunăstare de care nu o să mă prea bucur niciodată pentru că, oricum, creditele mă vor fi îngenunchiat. nu vreau să stau în genunchi în fața zeului ban, poate doar într-un genunchi, atunci cînd dau foc unei bancnote de 200 de lei. că banii tot fum sunt. și eventual să îmi aprind o țigară de la focul respectiv.😉

a da e mai apropiat de dar, decît de avere.

îmi aduc aminte de o zi dinainte de 89. cînd am stat la coadă la pîine cîteva ceasuri bune și pîinea s-a terminat înainte să ajungem să cumpărăm. am plecat acasă cu banii (nefolositori) în mînă și cu punga goală. iar vecina de la 3 făcuse o pîine de casă și ne-a chemat să mîncăm. în ziua aceea am fost cei mai sătui și mai avuți oameni.

nota bene, blondi!

 

Lasă un răspuns

